Sportpark

Aanvullingen en correcties over kunst en beelden in de gemeente Breda worden zeer gewaardeerd. U kunt uw informatie zenden naar het emailadres als vermeld op de pagina INFO / CONTACT
Laatste update van deze pagina 19-12-2022

Welkom bij wijk de Sportpark. Deze wijk is ingesloten tussen de Claudius Prinsenlaan, Franklin Rooseveltlaan, Generaal Maczekstraat en de Wilhelminasingel.

Lovensdijkstraat 7 a3 (1024x678)

Naam: Kameleon
Omschrijving: beeld van kameleon
Kunstenaar: Frans van Lint – RKD
Hoogte: ca. x meter
Jaar: 1972
Materiaal:
Locatie: Vredenbergh, Lovensdijkstraat 7

Het verhaal:
De Bredase kunstenaar Frans van Lint kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn kunstwerk. Hij maakte het beeld in zijn jonge jaren, nog vrijwel zonder enige ervaring op dit gebied. “Ik vind het beeld jeugdzonde, want ik had nog totaal geen inzicht in het maken van beelden. Als student van de kunstacademie St. Joost was ik bezig met bestuderen van reptielen en amfibieën. Ik kreeg toen een opdracht voor een kunstwerk voor het 12-jarig bestaan van bejaardenhuis Vredenbergh”.
De kameleon heeft geen symbolische betekenis, het beeld is gewoon het resultaat van de studie van Van Lint op dat moment. Oorspronkelijk stond het beest op een dikke boomtak met zijn poten stevig er omheen geklemd hield hij zich in evenwicht. Het beeld staat nu op het binnenterrein van het verzorgingstehuis.

Naam: De Naalden
Omschrijving: stellage van 2 stalen naalden
Kunstenares: Marijke de Goey – RKD
Hoogte: ca. 10 meter
Jaar: 1991?
Materiaal: staal
Locatie: Amphia Ziekenhuis, Molengracht 21 N51 34.902 E4 47.878

Het verhaal:
Door kunst kun je even ontsnappen aan de realiteit. Het neemt je mee, laat je nadenken of wegdromen. Daarbij draagt een fijne omgeving bij aan het genezingsproces. Ook daar kan kunst een positieve rol in spelen. Daarom heeft Amphia speciale aandacht voor kunst. Het ziekenhuis heeft een eigen collectie die bestaat uit zo’n 100 werken. Er is een kunstcommissie die de kunst beheert en advies uitbrengt over nieuwe kunst in het ziekenhuis. Er is zelfs een route gemaakt die langs een aantal kunstwerken leidt.
De twee dunne stalen naalden zijn driehoekig en lopen taps toe. Ze staan gekruist onder een hoek van ca. 5 graden in de oude ontvangsthal van het Amphia ziekenhuis. De kunstenares geeft zich laten inspireren door een ziekenhuisartikel: injectienaalden. De grijze naalden zijn ongeveer net zo hoog van het 4 verdieping tellende atrium.

Naam: De Sprieten
Omschrijving: stellage van 2 stalen naalden
Kunstenares: Marijke de Goey – RKD
Hoogte: ca. 10 meter
Lengte: ca. 2 x 15 meter
Jaar: 1991
Materiaal: staal
Locatie: Amphia Ziekenhuis, Molengracht 21 N51 34.902 E4 47.878

Het verhaal:
De stalen naalden zijn driehoekig en lopen taps toe. Ze staan gekruist onder een hoek van ca. 40 graden. De kunstenares geeft zich laten inspireren door een ziekenhuisartikel: injectienaalden. De blauw grijze naalden priemen meters hoog de lucht in.
Bij de nieuwbouw aan de voorzijde van het ziekenhuis zijn de naalden in 2016 weggehaald. Op 29 november 2019 is het nieuwe deel van het ziekenhuis in gebruik genomen. Na afwezigheid van meer dan zes jaar is het kunstwerk op 19-11-2022 teruggeplaatst vlakbij de nieuwe ingang van het ziekenhuis.

Naam: Panta Rhei
Omschrijving: glasfolie
Kunstenares: Gery Bouw – RKD – Jori van Boxtel
Uitvoering: Wimmer Glas Haelen en Printerior Werkendam
Hoogte: 3,90 x 4,10 m (h x b)
Jaar: 2020
Materiaal/techniek: folie
Locatie: Amphia Ziekenhuis, Molengracht 21 N51 34.902 E4 47.878

Het verhaal:
Het Amphia ziekenhuis heeft de visie dat kunst bijdraagt aan een helende omgeving. Door middel van kunst kunnen de patiënten en bezoekers van het ziekenhuis even ontsnappen aan de realiteit. Een prettige omgeving draagt bij aan het genezingsproces. Kunst kan daar een positieve rol in spelen. Dit kunstwerk bevindt zich in de nieuwe centrale gang. De dochters van de kunstenares poseerden voor dit kunstwerk. Twee sierlijke figuren op transparant glas die vanuit een hoge boom de voorbijgangers gadeslaan. De boomtakken kronkelen organisch, als grote bloedvaten door deze vrouwfiguren heen. Door het wisselende licht, zie je het kunstwerk steeds anders. Het idee voor de afbeelding ontstond toen de kunstenares in een boek stuitte op de uitspraak ‘Panta Rhei’ (alles stroomt) van de Griekse filosoof Heraclitus. Ze vond het een mooie metafoor voor de mensen die door de gang lopen. Die stroomt blijft, maar is tegelijkertijd altijd anders samengesteld. Stromen is het uitgangspunt; vandaar de boomtakken als aders.

Naam: Bespiegeling
Omschrijving: glasfolie
Kunstenares: Gery Bouw – RKD
Hoogte: divers, zie hieronder
Jaar: 2019
Materiaal/techniek: folie
Locatie: Stiltecentrum, Amphia Ziekenhuis, Molengracht 21 N51 34.902 E4 47.878

Het verhaal:
Het concept is gebaseerd op het geven van troost en hoop in een sfeervolle, rustgevende ruimte waar je kracht uit kunt putten. Het kunstwerk draagt bij tot een innerlijke reflectie en bespiegeling.
De inspiratie komt uit de natuur, o.a. de verschillende parken in Breda. Dit sluit aan bij het thema -Stad in beweging- dat uitgangspunt is in de vormgeving van het ziekenhuis. Door het creëren van nieuw leefgebied in de parken wordt een nieuwe kans geboden voor flora en fauna. Ongeboren leven en nieuw leven zijn thema’s die aansluiten bij de beleveniswereld in het ziekenhuis.
Het kunstwerk bestaat uit 4 onderdelen die een samenhang vertonen en elkaar versterken:
– 6 ramen met een kunstwerk op glas
– dubbele deur met een kunstwerk op glas
– plafondkunstwerk
– animatie op de muur
Op de ramen en deuren wordt o.a. het volgende verbeeld:
– Bijen ( bijenproject Wilhelminapark)
– Valk (Valkenberg, vroeger valkenjacht)
– Amfibiën, vogels e.d. (Hoge Vucht)
– Eik (Anneville-eik Ulvenhout)
– Visse-eitjes en kikkervisjes (ongeboren en nieuw leven)
Voor de kunstwerken werd gebruik gemaakt van digitaal geprinte en ingebrande emailles op glaspanelen. Het werd uitgevoerd door Wimmer Glas Projecten Haelen Nederland en AGC Mirodan Heule België. Afmetingen ramen: 6 stuks 0,65 m x 2,75 m (b x h). Afmetingen deuren: 2,20 m x 2,30 m (b x h).
Het plafondobject is een semi-transparant object met een lichte subtiele uitstraling wat relateert aan de transparantie van glas. Het idee is ontstaan naar aanleiding van bedlegerige patiënten die vaak naar het plafond staren en hun gedachten de vrije loop laten gaan. De patiënten die in een bed in deze ruimte komen kunnen hier naar kijken en er hun gedachten op richten.
Het plafondobject is opgebouwd uit 4 lagen die met afstandhouders onder het plafond hangen. De vormen zijn gefreesd in transparant Polycarbonaat en geprint met halftransparante afbeeldingen. Uitgevoerd door Ja Reclame Valkenswaard. Afmetingen: 2,15 m x 1,25 m x 0,40 m (l x b x h ).
De animatie op de muur bestaat uit een onder- en bovenwater landschap in veelal groentinten. Het ontstaan van nieuw leven in de vormen van kikkervisjes die groeien tot kikkertjes en bijen die bloemen bestuiven. Onder water zwemmen de kikkervisjes en het water komt in beweging. Er springt een kikkertje van blad naar blad. De bijen vliegen van de ene uienbol naar de andere.
De animatie wordt op de muur geprojecteerd met een beamer. De afbeelding is geprint op Artex behang. Uitgevoerd door Jori van Boxtel illustratie Eindhoven en Tinker Imagineers Utrecht. Afmetingen afbeelding: 4,60 m x 1,90 m (b x h). Afmetingen animatie: 2,00 m x 1,35 m (b x h).
Tekst: Gery Bouw

Naam: Weerslag
Omschrijving: beeld van eikenboom
Kunstenaar: Michel Kuipers – RKD
Hoogte: ca. 2,3 meter
Jaar: 9 september 2019
Materiaal: Duitse klei
Locatie: Amphia Ziekenhuis, Molengracht 21 N51 34.902 E4 47.878

Het verhaal:
In Breda viel in de nacht van 21 op 22 januari 1945 een uit koers geraakte V1 op de boerderij van de familie De Jongh. In die boerderij verbleven op dat moment niet alleen vijf kinderen De Jongh, maar ook net zoveel kinderen van familie Dielemans. Hun boerderij was twee weken eerder al verwoest door eenzelfde Duitse bom die was bedoeld voor de Antwerpse haven, maar die eveneens was afgezwaaid. Bij dat tweede bombardement aan de rand van Breda kwamen tien kinderen en hun tante Jo om; beide echtparen en een inwonende knecht bleven wonderwel gespaard.
Het drama kreeg tientallen jaren later een herdenkingsplek, in de vorm van drie rode beuken, op de locatie waar de boerderij had gestaan. Die beuken bleken in 2015 behoorlijk ziek en moesten daarom worden gerooid. Er werd zo gelijk ruimte gemaakt voor de nieuwbouw van het Amphia Ziekenhuis. De leiding van die instelling wilde graag een kunstwerk in de buurt van die historisch belangrijke plek en schreef een opdracht uit voor een nieuw kunstwerk.
De kunstenaar liet zich inspireren door de bomen. Hij liet de boom knakken en terug groeien naar de aarde. Daarmee wordt een jong afgebroken leven gesymboliseerd. Een zijde van de boom is bruin gemaakt en die heeft de structuur van een bast, de andere kant is glad en blauw, diep kobaltblauw, dat staat voor de lucht, het oneindige. Rondom de geknakte boom heeft de kunstenaar op de grond zeven keramische eikels geplaatst. Iedereen vroeg aan hem of dat er geen tien konden worden, maar volgens de kunstenaar was zeven precies goed en het moest ook niet te letterlijk worden.
Het kunstwerk van de keramist is opgebouwd uit circa 800 kilo Duitse klei geplaatst op een ovale plateau.
Het kunstwerk werd 9-9-2019 onthuld in aanwezigheid van onder andere nabestaande zoon Piet Dielemans, zijn vrouw en negen kleinkinderen.

Omschrijving: beeld van duif
Architect: Dig Isha
Hoogte: ca. 1,7 meter
Jaar: 25-6-1957
Materiaal: beton, hoogte ca. 1,3 meter
Locaties:
– Langedijk Ziekenhuis, Diaconessenweg tot oktober 2022
– Amphia Ziekenhuis, Molengracht 21 vanaf oktober 2022

Het verhaal:
Bij de bouw van het Diaconessenhuis ontwierp de Amsterdamse architect Dig Isha ook een betonnen vogel. Hij koos voor een duif, symbool van de Diaconessenhuizen in Nederland. De bekisting voor het kunstwerk werd ter plekke gemaakt en de duif kreeg in 1959 een plek, hoog op een eveneens betonnen voet bij de hoofdingang. De bronzen olijftak in zijn bek was binnen een week gestolen en er is er nooit meer een terug geplaatst.
Bij het samengaan van het Laurensziekenhuis en het Diaconessenhuis was naast de nieuwbouw ook een renovatie noodzakelijk van de bestaande huisvesting. In 1993 verhuisde het symbool van de Diaconessen naar een binnentuin nabij de ingang voor eerste hulp. Om het beeld een ander gezicht te geven werd de Amsterdamse kunstenaar Jan Verburg ingeschakeld. Bij de inrichting van het vernieuwde ziekenhuis had Verburg al diverse muurschilderingen voor zijn rekening genomen: op de polikliniek orthopedie, in het noodtrappenhuis bij de derde verdieping en op de buitenmuur van het ketelhuis. Verburg besloot het grijze matte betonbeeld te schilderen in blauw met witte wolkjes. Hij liet zich daarbij inspireren door de Belgische surrealistische kunstschilder René Magritten, die in een van zijn werken een vergelijkbare duif afbeeldde.
Bij het ziekenhuis aan de Langedijk stond het beeld op het binnenterrein bij het ketelhuis achter het ziekenhuis. Het stond daardoor totaal uit het gezichtsveld, niet alleen voor bezoekers maar ook voor ziekenhuispersoneel.
Op 29-11-2019 heeft het gebouw aan de Langedijk zijn functie als ziekenhuis verloren en zijn de patiënten verhuisd naar het nieuwe ziekenhuis aan de Molengracht. Begin oktober 2022 is het beeld verhuisd naar de Molengracht nadat het was opgeknapt en het een nieuwe olijftak heeft gekregen. Opvallend detail daarbij is dat de wolkjes beschildering is verplaats naar de andere zijde. De tekst die op de sokkel staat en voorheen niet leesbaar was vanwege de klimop, staat nu op de achterzijde. Net als bij de Langedijk is het ook nu weer geplaatst bij de personeelsingang aan de achterzijde. Op de (nu) onbeschilderde achterzijde staat de Bijbeltekst: “GELOOFD ZIJ DE GOD EN VADER VAN ONZE HEER JEZUS CHRISTUS, DE VADER DER BARMHARTIGHEDEN EN DE GOD ALLER VERTROOSTING 2COR 1:3

Paul Krügerlaan 2e wp

Omschrijving: haan
Kunstenares: Hank HansRKD
Hoogte: 70 cm
Jaar: 1959
Materiaal: brons
Onderschrift op sokkel: “WAAKT”
Sokkel: beton, hoogte ca. 2 meter
Locatie: Paul Krügerlaan 2 De Nassau Scholengemeenschap N51 34.893 E4 47.490

Het verhaal:
De haan staat in het voorterrein van De Nassau Scholengemeenschap aan de straatzijde. De haan symbolisch het waken (door de school) over de leerlingen en waakzaam zijn op ontwikkelingen in het onderwijsvakgebied. Vanwege zijn locatie wil de haan nog wel eens het slachtoffer zijn van stunts ten tijde van de eindexamens.
De naam van de kunstenares wordt ook als Hank Hans geschreven.

Poolseweg 190 wp

Omschrijving: 2 olifantjes
Hoogte: ca. 50 cm
Materiaal: steen
Locatie: GGZ Breburg, Poolseweg 190

Het verhaal:
Deze beeldjes staan naast de entreedeur van het pand.
In de kinderboerderij aan de Wolfslaardreef liggen twee vergelijkbare beeldjes van schapen.

Naam: Ontwakend Kuiken
Omschrijving: figuratief beeld van kuiken
Kunstenaar: Tom Claassen – RKD
Hoogte: ca. 85 cm
Jaar: 30 mei 2019
Materiaal: staal
Onderschrift op sokkel: “ONTWAAKT”
Sokkel: beton, hoogte ca. 1,6 meter
Locatie: De La Reijweg 136 De Nassau Scholengemeenschap N51 34.893 E4 47.490

Het verhaal:
De Nassau Scholengemeenschap aan de Paul Krügerlaan heeft een beeld van een Haan op het schoolplein staan, zie hierboven. De haan symbolisch het “waken” (door de school) over de leerlingen en waakzaam zijn op ontwikkelingen in het onderwijsvakgebied. De Nassau school aan de De La Reijweg, die 500 meter verderop staat, heeft sinds mei 2019 een beeld van een keuken op het schoolplein. Op het bordje op de sokkel is vermeld “ontwaakt”. Daarmee is er een duidelijke relatie tussen de beelden van beide Nassau scholen, maar qua vormgeving/ontwerp van de beelden zijn er weinig overeenkomsten.
Het kunstwerk werd op 30 mei 2019 onthuld door wethouder Marianne de Bie in het bijzijn van onder andere rector Ron Speentjens en de kunstenaar zelf. De kunstenaar hield een toespraak met een symboliserende superlatieve beeldspraak. “Zo bestaat de hoge sokkel niet een stapel schoolboeken, maar juiste uit de leegte tussen de bladeren in. Boeken zijn al onstoffelijk vanwege de inhoud, maar tegelijk ook materie. Het kuiken zelf staat voor de jeugd en is vooral een reactie op het standbeeld De Haan op de andere locatie”. De kunstenaar wil het kuiken laten ontwaken en juist de leerling centraal stellen.

Paul Windhausenweg 21 1024

Naam: De Stoel
Omschrijving: stoel
Kunstenaar: Klaas GubbelsRKD
Hoogte: ca. 3 meter
Dikte: 2,5 cm
Jaar: 2000
Materiaal: gelakt ijzer
Locatie: Wilhelminapark / t.o. Paul Windhausenweg 140 N51 34.952 E4 47.096

Het verhaal:
In 1997 exposeerde Klaas Gubbels in de Beyerd met een schaalmodel van de stoel op het binnenplein van het centrum voor beeldende kunst. De Gemeentelijke Adviescommissie voor beeldende kunst wilde graag het werk voor de stad behouden en gaf daarom advies tot aankoop. Na de opdracht ging de kunstenaar aan de slag met het meer dan 3 meter hoge model dat in 2000 onthuld werd.
Deze kunstenaar speelt met onze hersens. Wat je ziet is puur gezichtsbedrog. De stoel is helemaal ‘plat’ en staat maar op 2 poten en de 2 ‘achterpoten’ zweven. Door op de juiste hoek naar de stoel te kijken lijkt het net een echte stoel!
De Arnhemse kunstenaar heeft veel bekendheid gekregen met steeds terugkerende thema’s in zijn werk. Met minimaal gebruik van materiaal en uitdrukkingsvormen creëert de kunstenaar een grote zeggingskracht en emotionele expressie in zijn werken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.