Station

Fotografie Victor Willemse
Camera Nikon D5100
Laatste update van deze pagina 13-9-2017
Weet u meer ? Zie hier het contactadres.

Op deze pagina zit u alle kunstvoorwerpen gelegen tussen Park Valkenberg en het spoor.

Ceresstraat 13 a wp

Omschrijving: gevelsteen bestaande verschillende elementen
Kunstenaar: Joop van Lunteren – RKD
Hoogte: 2,8 meter
Breedte: 4 meter
Jaar: 1927
Materiaal: steen
Locatie: Ceresstraat 13

Het verhaal:
Deze gevelsteen bevindt zich aan de voorgevel van een gebouw van de voormalige Oranjeboom bierbrouwerij. Op 29 mei 2004 werd de brouwerij gesloten en op een paar gebouwen na geheel gesloopt.

Ceresstraat 13 c (1024x755)

Omschrijving: gevelsteen bestaande verschillende elementen
Kunstenaar: Joop van Lunteren – RKD
Hoogte: 2,8 meter
Breedte: 4 meter
Jaar: 1927
Materiaal: steen
Locatie: Ceresstraat 13

Het verhaal:
Deze gevelsteen bevindt zich aan de achterzijde van een gebouw van de voormalige Oranjeboom bierbrouwerij. Op 29 mei 2004 werd de brouwerij gesloten en op een paar gebouwen na geheel gesloopt.

Ceresstraat 13 b wp

Omschrijving: gevelsteen met het logo van de Drie Hoefijzers
Diameter: 1,6 meter
Materiaal: steen
Locatie: Ceresstraat 13

Het verhaal:
In 1538 richtte Hendric van den Corput een brouwerij op met de naam “Den Boom”. In 1628 werd de brouwerij hernoemd naar De Drie Hoefijzers, de naam van de tegenover de brouwerij gelegen smidse De Drij Hoefijssers. Na enkele malen verkocht te zijn, kwam de brouwerij in 1807 in handen van Johan Nicolaes Smits. Diens achterkleinzoon Franciscus Henricus Maria Smits (1842-1890) trouwde op 9 september 1863 met Philomena Maria Coletta Petronella van Waesberghe (1837-1901) waardoor de firmanaam F. Smits van Waesberghe ontstond. In 1887 werd aan de tegenwoordige Ceresstraat een nieuwe brouwerij gebouwd die uitgroeide tot een der belangrijkste van Nederland. Het logo van Smits van Waesberghe verdween eind jaren 30 van de 20e eeuw om plaats te maken voor het Drie Hoefijzers logo.
In 1968 fuseerde de brouwerij met de Rotterdamse brouwerij Oranjeboom. Het bedrijf viel onder de Nederlandse tak van het Britse Allied Breweries en had als naam: Verenigde Bierbrouwerijen Breda-Rotterdam B.V. De Bredase brouwerij ging nu het pils Oranjeboom brouwen.
Op 6 februari 1995 nam het Belgische concern Interbrew de Verenigde Bierbrouwerijen over, omdat Allied niet langer in continentale brouwerijen was geïnteresseerd. Dit bedrijf, later Inbev geheten, verplaatste de productie naar de brouwerij van Dommelsch en naar Belgische brouwerijen. Op 29 mei 2004 werd de brouwerij van Oranjeboom in Breda gesloten. Dit ging ook ten koste van het bedrijfsmuseum Het Fust, dat in 1996 nog was heringericht. Het brouwerijcomplex werd grotendeels gesloopt en het museum werd opgeheven. Het oude kantoor is een monumentaal pand en Industrieel erfgoed.
Op het terrein van de brouwerij werd van 2007-2012 een nieuwe woonwijk gebouwd die eveneens Drie Hoefijzers heet.

Ceresstraat a (769x1024)

Omschrijving: sculptuur van 3 stenen
Hoogte: 75 cm
Jaar: tot begin 2015
Materiaal: steen
Locatie: Ceresstraat 13

Het verhaal:
Onopvallend en kleinschalig stonden deze eenvoudige stenen op de hoek van het Inbev kantoor aan de Ceresstraat. 3 gestapelde stenen is minimalisme ten top. De sculptuur is erg eenvoudig, onderschat en ondergewaardeerd als kunstobject. Het was kwetsbaar omdat het naast een fietspad gelegen was. Onachtzaam, respectloos en onwetend is het voorwerp kapot getrapt, wellicht door een dronken fietser op weg naar huis, niet wetende dat het een kunstvoorwerp was.

Delpratsingel 1 1024

Omschrijving: gedenksteen/gevelsteen met portretmedaillon van J.P. Delprat
Kunstenaar: Franz Stracké – RKD
Eigendom: particulier
Hoogte: 1,75 meter
Jaar: 1872
Materiaal: steen
Opschrift:
“J.P. DELPRAT
HULDEBLYK
VEREERDERS EN
OUDLEERLINGEN”
Locatie: Delpratsingel 1

Het verhaal:
Dit monument is samen met zijn pendant van H.G. Seelig vervaardigd naar aanleiding van de herdenking van het 40-jarig bestaan van de Koninklijke Militaire Academie in 1868. Beide stenen stonden aanvankelijk op de KMA, maar werden in 1899 verplaatst naar respectievelijk de Delpratsingel en de Seeligsingel.
Isaac Paul Delprat (Den Haag, 25 november 1793 – aldaar, 14 mei 1880) was een genie-officier en conservatief Tweede-Kamerlid voor het district ‘s-Gravenhage uit een Waals-hervormde familie. Leidde in 1861-1862 de parlementaire enquête naar de zeemacht en maakte ook deel uit van de enquêtecommissies Zwolsche Diep en Maas en Zuid-Willemsvaart. Kreeg in Utrecht in 1861 een eredoctoraat. Hoofd onderwijs in de wis- en natuurkundige vakken Koninklijke Militaire Academie te Breda, vanaf 11 augustus 1828, tweede commandant (1836-1841) en commandant van de KMA (1841-1852).

Josephstraat 7 a wpJosephstraat 7 b wp

Omschrijving: beeld van heilige Maria en beeld van engel met kind
Hoogte:
Materiaal: steen
Locatie: Basisschool Josephstraat 7

Het verhaal:
Deze twee beelden bevinden zich aan de gevel van de basisschool.

Markkade a6(1024x665)

Omschrijving: letters / woord: IK GA VIA BREDA
Ontwerpster: Nina Lenting
Hoogte: tot  4 meter incl. sokkel
Jaar: 1 september 2016
Materiaal: staal
Locatie: Markkade

Het verhaal:
“IK GA VIA BREDA”, is de tekst die treinreizigers lezen als ze langs het voormalige CSM-terrein rijden. Sinds begin september 2016 kan het de treinreiziger niet meer ontgaan, dat ze via Breda reizen. De 24-jarige ruimtelijk ontwerpster Nina Lenting bedacht deze vier woorden, twaalf letters. De tekst is alleen zichtbaar/leesbaar vanuit de trein. De woorden zijn op verschillende hoogtes en afstanden van het spoor geplaatst in het braakliggend terrein en lijken daardoor een onsamenhangend geheel in de open vlakte. Zodra je vanuit de trein haaks op de letters kijkt vormen de woorden pas een zin, maar dan moet je dus wel op het goede moment kijken. Waar de ontwerpster waarschijnlijk niet bij stil heeft gestaan is dat de woorden vanuit een andere invalshoek de zin “GA IK VIA BREDA” maken. In dat geval ontbreekt het vraagteken, maar goedbeschouwd heeft de treinreiziger op dat moment niks meer te kiezen. Je MOET via Breda!
Ruimtelijk ontwerpster Nina Lenting (24) heeft dit 120 meter lange kunstwerk bedacht in opdracht van de gemeente. Zo lang er nog geen definitieve invulling is voor het terrein mag het er blijven staan.
Het ontwerp heeft een marketing boodschap richting het nieuwe station. 8 september was de opening van het vernieuwde station in Breda. De gehele verbouwing nam vier jaar in beslag.
Metaalbedrijf AMT in Etten-Leur heeft de letters vervaardigd. Twaalf letters van onbewerkt metaal en van verschillend formaat, tot vier meter hoogte. De letters zijn verlicht zodat ze ook in het donker leesbaar zijn.

meerten-verhoffstraat-9-g-1024x528

Omschrijving: sculptuur met figuren aan muur
Hoogte: ca. 2 meter
Lengte: ca. 13 meter
Materiaal: ijzer
Locatie: Meerten Verhoffstraat 9 (ingang hofje)

Het verhaal:
Deze sculptuur is op een heel bijzondere plaats aangebracht nl. totaal onopvallend in het hofje van Meerten Verhoffstraat. De kunstenaar of misschien wel klutselaar heeft ter plaatse van de ingang van het hofje waar de vuilcontainers staan 4 wanden versiert met metalen figuren.
Spoorwaai 210 1024Spoorwaai 249 1024

 

Naam: Thrue Lights
Omschrijving: 2 bomen met plexiglas cirkels in kleur rood en groen
Kunstenaar: Thom PuckeyRKD
Hoogte: 5,8 meter
Jaar: 1987
Materiaal: brons, rvs, plexiglas, glas
Locatie: Spoorwaai 210 en 249

Het verhaal:
Deze sculptuur bestaat uit twee delen(bomen) met doorzichtige cirkels in de takken, die tegenover elkaar aan muren van woonhuizen zijn bevestigd. Het werk vormt de
portaal naar de ingang van de binnenplaats. Het transformeert de gewone atmosfeer van de binnentuin naar een bijzondere door een minimum aan materialen/aanpassingen en laat de binnenplaats zelf compleet vrij en open. Het transparante verschil tussen rood en groen speelt een belangrijke rol in het werk van de kunstenaar in deze periode.

NS-Station c2 (678x1024)

Omschrijving: symbolisch sculptuur over vluchtelingen
Kunstenaar: Tom l’Istelle
Hoogte: 2 meter
Jaar: 18 tot 23 januari 2016
Materiaal: gips en hout
Locatie: NS-Station ontvangsthal Stationsweg N51 35.694 E4 46.895

Het verhaal:
Toen de Bredase stichting KOP de kunstenaar vroeg om een kunstwerk te maken dat geïnspireerd is op een actualiteit koos hij het thema vluchtelingen. Het bestaat uit een soort ‘verzendkist’ een houten transportkist in de vorm van een huisje. Eronder: twee immense voeten. Op de kist staan tientallen stempels met adressen en teksten als ‘fragile’ en ‘handle with care’. Allemaal symbolisch voor de vluchtelingen die als postpakketten worden rondgestuurd, aldus de kunstenaar. Vluchtelingen gaan van land naar land en van opvanglocatie naar opvanglocatie. De voeten symboliseren de lange voettochten die vluchtelingen moeten maken om hun doel te bereiken. Het kleine huisje symboliseert de bezittingen die ze daarbij meenemen. In de praktijk is dat bijna niets. Als je op de vlucht bent moet je bijna alles achter laten. Het kunstwerk oogt op het eerste gezicht vrolijk, maar dat bij een tweede blik zet het aan tot nadenken.
Van 18 tot 23 januari 2016 stond het kunstwerk in de NS-stationshal. Een station staat immers symbool voor reizen, voor onderweg zijn. Bovendien zien veel mensen het. Je wordt op een leuke manier even aan het denken gezet over vluchtelingen. Men kan zich even verplaatsen in wat vluchtelingen allemaal doormaken.
Het kunstwerk bleef slechts tot 23 januari 2016 – de cultuurnacht van Breda – op deze plek staan. De kunstenaar wilde graag dat het kunstwerk daarna bij elke bijeenkomst geplaatst zou worden waar gesproken wordt over de komst van een opvangcentrum, maar op dat moment was de toekomst van het kunstwerk nog onzeker. Toch vreemd, dat een kunstwerk voor slechts 6 dagen wordt gemaakt!
Bron BNdeStem

ns-station-a6-1024x711

Naam: De Wolk
Omschrijving: lamp met honderden knipperende lampjes
Kunstenaar: John KörmelingRKD
Afmeting: ca. 5,5 x 3,5 x 1,5 meter
Jaar: 10 april 2015 / 8 september 2016
Locatie: NS-Station ontvangsthal Stationsweg N51 35.694 E4 46.895

Het verhaal:
“Waar spreek je af op het station?” Met deze gedachte ontwierp de kunstenaar deze lamp en plaatste de lamp in de ontvangsthal. Als mensen elkaar willen treffen op het station kunnen ze bijvoorbeeld zeggen: “Ik zie je onder de wolk”. In feite is het gewoon een lamp, maar door zijn grootte en het effect van de knipperde lampjes trekt het al snel ieders aandacht.
Deze ontmoetingswolk hangt in de stations van Rotterdam, Breda, Arnhem, Amsterdam Centraal, Den Haag en Utrecht Centraal.
Begin juni 2015 is de lamp uitgeschakeld. Al snel deed zich de ronde dat de lamp gedoofd zou zijn, omdat gespeculeerd werd dat het tot epileptische aanvallen zou kunnen leiden. “Onzin,” liet John Körmeling, de maker van het kunstwerk, vanuit de lichtstad Eindhoven weten. “Er is een paar weken geleden wel een mevrouw geweest die epilepsie had, en die zei dat mijn kunstwerk wellicht een aanval zou kunnen veroorzaken als ze er recht in zou blijven kijken. De rest is flauwekul”.
Volgens Bertwin van Rooyen van ViaBreda en bouwmanager Jo Mans was de aanpassing van de lichtschakeling de enige reden dat de lampjes uitgeschakeld zijn.
“Er is inderdaad een melding gedaan door iemand dat het geflikker mogelijk een aanval van epilepsie zou kunnen veroorzaken, maar niet meer dan dat. Dat heeft in ieder geval niets te maken met de tijdelijke uitschakeling.”
Körmeling: “Bovendien hebben we alles te uit en te na getest. Daarbij is niet gebleken dat de frequentie epilepsie aanvallen zou kunnen veroorzaken. Mocht dat wel zo zijn, alles kan aangepast worden, zowel qua intensiteit als frequentie.”
Aldus de BNdeStem.
Uiteindelijk besloot men met de inschakeling te wachten tot de opening van het nieuwe station op 8 september 2016, anderhalf jaar later dan de installatie. Sindsdien knipperen de honderden lampjes fier in 2 kleuren.
Bron BNdeStem en BNdeStem

Terheijdenstraat 21 1024

Omschrijving: paardenhoofd
Eigendom: particulier
Hoogte: ca. 65 cm
Jaar: tot april 2016
Montagehoogte: ca. 4,2 meter
Materiaal: kunststof?
Locatie: Terheijdenstraat 21A

Het verhaal:
Dit paardenhoofd hangt al jaren aan de gevel van huisnummer 21/21A. Maar waarom? Wie sterk op de foto inzoomt ziet nog net rechts van de hals een gat in de muur. Waarschijnlijk heeft de eigenaar het gat willen bedekken. Maar waarom een gat in de muur…..? Het paard heeft wel een heel angstige blik in de ogen. In april 2016 is het paard weggehaald. Ontsnapt? Verkocht?

Willemstraat a1 (1024x712)

Willemstraat (1024x679)

Omschrijving: afbeeldingen van mieren
Kunstenaar: Florentijn Hofman – RKD
Materiaal: steen
Lengte: 200 meter
Jaar: 30 maart 2016
Locatie: Willemstraat N51 35.597 E4 46.774

Het verhaal:
Tussen het station en het Park Valkenberg is een nieuw kunstwerk aangelegd bestaande uit afbeeldingen van rode mieren op stoeptegels. Het gaat in totaal om maar liefst 800 tegels over een afstand van 200 meter. Er zijn 6 verschillende tegels met een afbeelding van een mier waardoor de mieren verschillende kanten op lijken te lopen. Samen vormen ze een krioelende mierenmassa die de weg tussen station en de Bredase binnenstad aflegt. Daarmee staan de mieren symbool voor de massa’s mensen die zich een weg banen naar het centrum. Door wethouder Alfred Arbouw is op 30 maart 2016 de eerste steen gelegd.
Het kunstwerk is een ontwerp van een Florentijn Hofman. De kunstenaar maakte naam met extreem uitvergrote, speelse kunstwerken over de hele wereld. Zo is hij vooral beroemd geworden met zijn ‘Rubber Duck’. Een opblaasbare, gele badeend van 16,5 meter hoogte die onder meer dobberde in het water van Amsterdam, Maastricht, Osaka, Hong Kong, Peking, Sydney en Sao Paulo.
Andere voorbeelden van zijn werk zijn onder andere een 31 meter lange muskusrat van stro, een 12 meter hoge herdershond van strobalen en 210 papieren spreeuwen in de Hortus Botanicus Amsterdam. In Rotterdam verfde hij een blok sloopwoningen blauw. Op het strand van Schiermonnikoog bouwde hij drie houten kunstwerken in de vorm van enorme concertvleugels, als waren deze daar aangespoeld. In Arnhem ligt een 30 meter lang Feestaardvarken dat naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van Burgers’ Zoo aan de stad werd aangeboden.

Naam: Liefdeszuster van Sint Vincent de Paul de Chartres
Omschrijving: beeld van non
Kunstenares: Jos van Riemsdijk – RKD
Hoogte: 2 meter
Jaar: oktober 1990
Materiaal: brons
Opschrift op informatiebordje:
Liefdeszuster van St. Vincent de St. Paul de Chartres
Jos Riemsdijk
Aangeboden door Meeùs Groep bv aan de Gemeente Breda
12 oktober 1990″
Locatie: Willemstraat 1-3  N51 35.597 E4 46.774

Het verhaal:
De beeldhouwster maakte het wasmodel voor het toen nog ‘de non’ heette al in 1963. In 1986 liet ze een brons exemplaar gieten. Eind jaren tachtig vergrootte ze het beeld onder de naam ‘carmelites’ naar ruim twee meter. Naast het beeld in de Willemstraat is er een tweede afgietsel in het bezit van Pulchri, de Haagse kunstenaarsvereniging met de gelijknamige expositieruimte waar de kunstenares jarenlang lid van was.
Het beeld werd door de Meeùsgroep aan de gemeente Breda geschonken ter gelegenheid van het gereedkomen van de nieuwbouw en renovatie van het hoofdkantoor van Meeùs.
Het is een symbolisch beeld voor het religieus verleden van Breda.
Op het bordje staat abusievelijk ‘St. Vincent de St. Paul’ in plaats van ‘St. Vincent de Paul’.
De religieuze congregatie liefdezuster van St. Vincent de Saint Paul, Vincentius a Paulo werd door de naamgever gesticht in de 17e eeuw. Vanaf de oprichting wijden vrouwen zich aan de verzorging van zieken, gevangenen en slaven, bedelaars en zwervers, vondelingen en oorlogsslachtoffers. Vincentius stond ook aan de basis van de kloosterorde der Lazaristen. In de 19e eeuw ontstond in zijn geest een beweging voor armenzorg; in Nederland bekend als de Vincentiusvereniging.
Het opschrift is verwarrend, waarschijnlijk zijn twee religieuze orden met elkaar verward en samengevoegd, nl.

  • de dochters van liefde van St. Vincentius a Paulo (Les Filles de la Charité de Saint-Vincent-de-Paul), gesticht in 1633 door St. Vincentius a Paulo. In Nederland gewoonlijk de ‘Zusters van Schijndel’ genoemd.
  • de zusters van de Heilige Paul van Chartres (les Soeurs de Saint-Paul-de-Chartres), gesticht in 1696 door Abbé Chauvet

Willemstraat 30 d1024

Naam: posthoornblazers
Omschrijving: 3 identieke posthoornblazers op hoge zuilen
Kunstenaar: Steef RoothaanRKD
Hoogte: 1,2 meter
Hoogte zuil: ca. 5 meter
Jaar: 1985 tot 12-2013
Materiaal: Brons
Locatie: Willemstraat 30

Het verhaal:
Steef Roothaan heeft met deze ruiters de entree van Breda (vanaf het station gezien) een beeld willen geven. De 3 Posthoornblazers werden gemaakt in opdracht van PTT-post ter gelegenheid van de opening van het nieuwe kantoor in de Willemstraat in 1985.
De posthoorn werd in de 18e en 19e eeuw gebruikt als signaalinstrument op de vroegere postkoetsen en door postbezorgers te paard (de postiljons), om aan te kondigen dat de postbezorger arriveerde. Zodoende konden mensen ten tijde van het ontbreken van postkantoren hun post bij de postkoets afhalen en nieuwe post ter bezorging aanbieden.
In het embleem van de posterijen in vele landen is een gestileerde posthoorn afgebeeld.
Toch wilde de kunstenaar geen relatie leggen tussen de posthoorns en het postkantoor. De bazuinen zou je al een link naar de vele muzikale activiteiten kunnen zien. De ruiters vormden een entree naar de stad. Als je bij een vreemd station uitstapt kijk je eerst altijd om je heen.
De posthoornblazers was de eerste grote opdracht van de kunstenaar.
De beelden zijn in december 2013 weggehaald vanwege de reconstructie van het stationsgebied. Waar nadien de beelden gebleven zijn is niet bekend bij de redactie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s