Zandberg

Aanvullingen en correcties over kunst en beelden in Breda worden zeer gewaardeerd. U kunt uw informatie zenden naar het emailadres als vermeld op de pagina INFO / CONTACT
Laatste update van deze pagina 4-8-2021

De wijk Zandberg is ingesloten tussen de Julianalaan, Boeimeersingel, Wilhelminasingel, Generaal Maczekstraat, Johan Willem Frisolaan, Graaf Engelbertlaan en de Graaf Hendrik III Laan.

Omschrijving: gevelsteen
Kunstenaar: Ties PoethRKD
Hoogte: 50 cm
Jaar: 1990
Materiaal: klei
Locatie: Tulpenstraat 75a

Het verhaal:
Afbeelding van twee amoureuze konijntjes in auto, afgeleid door een luchtballon. Ad Haarhuis van de firma Ad Ballon sponsorde de kunstenaar met een ballonvlucht voor zijn film Mission Ville uit 1989. Als dank voor maakte hij deze gevelsteen.
Zoals op de foto te zien is de gevelsteen op diverse plaatsen gebroken.

Wilhelminapark 25 De Keyzer voorzijde (860x1024)

Naam: Dizzy of Sterrenkijker
Omschrijving: figuratief beeld van Dizzy Gillespie
Kunstenaar: Rogier Ruys – RKD
Hoogte: ca. 2,5 meter
Jaar: 2012
Materiaal: kunststof
Tekstbordje: www.artofroger.com
Locatie: De Keyzer, Wilhelminapark 25

Het verhaal:
Het beeld Dizzy is een hommage aan de wereldberoemde Trompettist Dizzy Gillespie en is het 1e xxl muziekbeeld dat als icoon staat voor de muziekbeelden van ART INTO MUSIC. Meerdere beelden zijn wereldwijd in handen van o.a. beroemde muzikanten en het Metropole orkest. Bij sommige Bredanaars staat het beeld ook wel bekend staat als ‘de Sterrenkijker’. Het witte beeld staat al sinds 2012 prominent in het plantsoen naast het kantoor van De Keyzer Assurantiën. De gemeente heeft nooit gewild dat ‘Dizzy’ een plaats zou krijgen op dit stukje snippergroen. Na allerlei omzwervingen is het op zijn huidige plek gekomen, omdat het de eigenaar van het assurantiekantoor wel een leuk idee leek. De afdeling Cultuur van de gemeente was echter niet zo enthousiast over het beeld. In 2016 klonk er al een kritisch geluid: ‘Het werk heeft een eigen charme, maar niet het kwaliteitsniveau dat Breda nastreeft’. Dat kreeg kunstenaar Rogier Ruys te horen toen het plan was opgevat om ‘Dizzy’ te verplaatsen naar de Claudius Prinsenlaan. Zo ver is het dus nooit gekomen. Nu moet echter het beeld helemaal uit het Bredase straatbeeld verdwijnen en wel voor 1 oktober aanstaande, dit ter ongenoegen van de kunstenaar. Voor hem is het onbegrijpelijk dat het beeld naar zeven jaar weg moet. Hij vindt dat de gemeente Breda nooit openheid heeft gegeven over de reden waarom zijn werk onder de maat is. Wat Ruys wel te horen heeft gekregen is dat de gemeente kiest voor ‘professionele kunstenaars’, met werk waarvan de kwaliteit door ‘deskundigen’ wordt erkend. De gemeente zegt dat met De Keyzer is afgesproken dat het kantoor het stukje snippergroen mag gebruiken. Daar zijn wel regels aan verbonden en de plaatsing van een beeld hoort daar ‘officieel’ niet bij. Wat ‘Dizzy’ betreft, dat is ‘geen kunstwerk dat tot stand is gekomen binnen de kaders van een kunst in het openbare ruimte-traject’. Ruys vond dat zijn werk wel degelijk werd gewaardeerd door grote groepen Bredanaars. De Bredase bewoners mochten zich hier over uitspreken tot 1 oktober 2019. Als een meerderheid ‘Dizzy’ het beeld niets vond, dan zou hij het beeld op 1 oktober weg halen. Ruys startte op internet een actie om zijn beeld te behoeden voor de vergetelheid: http://www.dizzybreda.nl . Uiteindelijk brachten meer dan 544 mensen hun stem uit en werden er meer dan 134 reacties geplaatst. Er was dus veel draagvlak voor het behouden van het beeld op deze locatie.
Uiteindelijk was het een storm in een glas water en is het beeld na 1 oktober gewoon blijven staan.
Is het niet juist beter als de gemeente juist Bredase kunstenaars steunt in plaats van ‘afbreekt’? Daarnaast past het beeld prima in beeld Breda Jazz stad.
Geef hier je reactie. Dizzzzzzzz Leeft ~ Do not Mezz with Dizzy!

Dizzy was eerder te zien bij: Spanjaardsgat ~ Beeldentuin Wolfslaar Breda ~ Norht Sea Jazz ~ HMH Amsterdam ~ Singel Breda.
Andere beelden van de kunstenaar in Breda zijn: BevlogenHemels hoog, Moore MusicTroje, Verbonden

Naam: Vrijheid
Omschrijving: sculptuur van RVS buizen en figuratief beeld van vogel
Kunstenaar: Peer Eltink – RKD
Hoogte:
Jaar: 2000
Materiaal: roestvrijstaal
Locatie: De Keyzer, Wilhelminapark 25

Het verhaal:
Dit beeld staat in de tuin aan de achterzijde van het gebouw. In 1999 verhuisde ANWB naar de Nieuwe Ginnekenstraat en assurantiekantoor De Keyzer betrok daarna het pand op de hoek van de Wilhelminasingel en Wilhelminapark. Het werk moet vrijheid en onafhankelijkheid uitdrukken.

Naam: Pools Monument
Omschrijving: obelisk met twee vechtende adelaars
Kunstenaar: Bon Ingen Housz & C.J. van Oyen – RKD
Hoogte: ca. 1,5 meter
Jaar: 29-10-1949
Inscriptie: zie hieronder
Materiaal: brons
Sokkel: natuursteen, hoogte ca. 4 meter
Status: oorlogsmonument Nationaal Comité 4 en 5 mei
Locatie: t.o. Wilheminapark nr. 44

Het verhaal:
Meteen na de bevrijding van WOII kwamen in Nederland de eerste aanzetten tot de oprichting van oorlogsmonumenten van de grond, waarvoor veelal de ideeën reeds tijdens de bezetting waren gevormd. In augustus 1945 werd onder voorzitterschap van de burgemeester het comité ‘Breda eert zijn gevallen’ opgericht, met het doel gelden bijeen te krijgen voor de oprichting van een oorlogsmonument. Het comité begeleidde gelijktijdig twee projecten: een project voor de Bredase gevallenen en een monument voor de Poolse bevrijders. De opdracht voor een Pools monument dateerde al van voor de oprichting van het comité. Het gemeentebestuur had in begin 1945 reeds kunstenaar Niel Steenbergen deze eer gegund. Steenbergen werkte echter niet snel genoeg naar de zin van de burgemeester, hoewel de kunstenaar daar wel zijn redenen voor had. Na de oorlog was moeilijk voldoende geschikt materiaal te verkrijgen. Op 20 april 1945 ging B&W akkoord met het ontwerp en de plaatsing op de hoek van de Poolseweg en de Eggestraat. De onthulling werd gepland op 29 oktober 1945. Opnieuw gooiden oorlogsomstandigheden roet in het eten. Steenbergen werd als reserve-officier opgeroepen ter recuperatie van kunstwerken in Duitsland. Hij stelde voor dat een nieuwe kunstenaar in de arm werd genomen. Bon Ingen Housz, oud-docent aan de Haagse kunstacademie, kreeg in oktober 1947 de opdracht voor een honorarium van 3000 gulden, dat later tot 4000 gulden verhoogd werd. Intussen was de discussie over de plaats van het monument op gang gekomen, mede door de plaatsing van de Poolse Tank in het Wilhelminapark. Een alternatieve plaatsing op de hoek Paul Windhausenweg-Koninginnestraat werd door de gemeente in mei 1946 afgewezen vanwege de hoge kosten, die de verplaatsing van een transformatorhuisje met zich meebracht. In de loop van 1947 werd besloten het monument in het Wilhelminapark te plaatsen, de huidige plaats. Ondertussen waren de kosten door de vertraging en het nieuwe ontwerp flink opgelopen. Een oplossing werd gezocht door de in 1947 ingestelde Nationale Monumenten Commissie te benaderen. Deze commissie moest moet geld inzamelen om een aantal oorlogsmonumenten te financieren, die als nationaal monument konden gelden. De burgemeester van Breda ondernam in september 1947 een poging ook het Poolse monument een dergelijke kwalificatie te laten krijgen. De Nationale Monumenten Commissie honoreerde het Bredase verzoek en schonk 25.000 gulden. Nu was er zelfs geld over, dat ten goede zou komen aan het tweede oorlogsmonument. In april 1949 ging het comité akkoord met het ontwerp van Ingen Housz en na goedkeuring van door het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in oktober 1949. Er stond niets meer in de weg voor de onthulling tijdens de viering van het eerste lustrum van de bevrijding. Dit geschiedde op 29 oktober 1949 door burgemeester Claudius Prinsen in het bijzijn van generaal Maczek.
Het Pools monument in Breda is een natuurstenen obelisk, bekroond met een uit brons vervaardigde adelaar die in een hevig gevecht verstrengeld is met een andere bronzen adelaar en deze weet te onderwerpen. Het gevecht vindt plaats op een bronzen wereldbol. Op de zuil is het wapenschild van Polen aangebracht.
De twee adelaars op het monument staan voor Polen en Duitsland. Beide landen hebben een gestileerde adelaar in hun wapenschild. De bovenste adelaar (Polen) onderwerpt de onderste adelaar (Duitsland). Dit verwijst naar de grote rol die de Poolse militairen speelden bij de bevrijding van Breda. Het gevecht vindt plaats op een wereldbol, die verwijst naar de schaal van de Tweede Wereldoorlog.
Onderin de sokkel is gegraveerd: DANK AAN ONZE POOLSE BEVRIJDERS 29 OCTOBER 1944.
Schuin tegenover het monument staat de Duitse tank (Panther D-Tank), die eveneens een oorlogsmonument is.
Volgens Wikipedia heeft Breda in totaal 17 oorlogsmonumenten.
Poolse herdenkingsmonumenten komen veel voor in Breda (8x). Ze zijn te zien:
– bij het herdenkingsmonument op de Claudius Prinsenlaan
– in het Maria kapelletje, Laan van Mertersem
– in het Pools erehof, Vogelenzanglaan
– in de Poolse kapel aan de Claudius Prinsenlaan / Wilhelminasingel.
– bij de Panther D tank in jet Wilhelminapark
– bij het Pools militair ereveld aan de Ettensebaan
– Bij het Pools monument aan de Kerkstraat in Bavel

wilhelminastraat-52-a28-1024x678

Naam: Koninginnen
Omschrijving: figuratief beeld van 2 leeuwinnen
Kunstenaar: Tom Claassen – RKD
Kosten: 75.000 euro
Hoogte: ca. 1 meter
Jaar: 9 oktober 2016
Materiaal: kunststof
Locatie: t.o. Wilhelminastraat 52

Het verhaal:
Het duurde twee jaar voordat het kunstwerk op de kleine rotonde ter plaatse van de Wilhelminastraat, Ginnekenweg en Baronielaan werd geplaatst. Op 9 oktober werd onder belangstelling van enkele honderden toeschouwers het kunstwerk onthuld. De presentatie van de feestelijke onthulling werd verzorgd door Nick Nielsen die bekend is van de Telekids Wonder School. Met een hoogwerker van de brandweer werd in het bakkie door de Bredase wethouder Boaz Adank en Coen Bastiaansen (voorzitter van de winkeliersvereniging Wilhelminastraat) het zeil verwijderd dat al een paar weken om de twee beelden was omwikkeld.
De beelden werden gedoopt met champagne. In plaats van de champagne te spuiten werd het wat onwennig over de beelden gegoten.
Er is hard gewerkt aan de financiering van het kunstwerk. Het geld is tot stand gekomen dankzij crowdfunding. Er is 75.000 euro verzameld door de initiatiefnemers bij onder meer het Mondriaan fonds, de gemeente Breda en ondernemers uit Oranje Zuid. De winkeliers van Oranje Zuid hebben samen met de gemeente Breda kunstenaar Tom Claassen uitgekozen om een ontwerp te maken vanwege zijn persoonlijke band met de stad Breda. Claassen staat bekend om zijn figuratieve beelden.
Het kunstwerk bestaat uit een 8,5 meter hoge antieke stalen mast met twee stalen armen waaraan twee goudkleurige leeuwinnen hangen. De dieren symboliseren de koninginnen Beatrix en Maxima. De beelden moeten de grandeur van de Wilhelminastraat terugbrengen.
Tijdens het WK-dames voetbal in juni-juli 2019 werden de ‘Leeuwinnen’ voorzien van slingers en ballonnen (omdat de dames ook Leeuwinnen genoemd worden).
Tom Claassen is een kunstenaar uit Breda, die Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost heeft gevolgd. Een tweede kunstwerk van deze kunstenaar bevindt zich op het Thorbeckeplein. Het gaat om het beeld “De Eland” dat al in september 1999 is geplaatst.
Het Stedelijk Museum is in het bezit van een klein schaal model van het beeld gegoten in brons.

Zandberglaan 60-62 a1

Naam: Happy Flowers
Omschrijving: geveldecoratie met 6 bloemen en tegels
Kunstenaar: Hans van BentemRKD
Jaar: 2005
Hoogte: 4 meter
Breedte: 5 meter
Materiaal: keramiek, smeedijzer en mozaïek
Locatie: Basisschool De Zandberg, Zandberglaan 60-62

Het verhaal:
Kunstenaar Hans van Bentem flirt graag met de kitsch, of liever, met niet-kunstvormen. In zijn werk streeft hij ernaar de kunst dichter bij de mensen te brengen. Hij wil aansluiten bij het alledaagse leven, bij de dingen die de meeste mensen prettig, boeiend of gewoon mooi vinden. Frivoliteit en humor spelen daarbij een grote rol.
Voor basisschool De Zandberg ontwierp hij een poort; een kunstwerk dat de kleuterentree accentueert. Vooral met zijn keuze voor een uitbundige combinatie van kleuren slaagde hij er in om de ratjetoe aan architectuur rondom het speelplein weer samenhang te geven. In lichtgeel, roze en babyblauw bracht hij een tegelmozaïek aan op de muren rondom de ingang. Met die zachte pasteltinten, maar ook met de ronde vormen – die het midden houden tussen roze wolken en bellenblaasbellen, zoekt hij aansluiting bij de belevingswereld van de jonge gebruikers van deze entree. Op het tegelpatroon schroefde hij twee smeedijzeren takken in gifgroen, die samen een speelse poort vormen. Daarop werden zalmroze bloemen gemonteerd met felgele stampers. De bloemen kregen gezichtjes als smiley’s, met elk een andere uitdrukking. Zo ontstond een feestelijke entree op die plaats waar voor alle kinderen de schoolloopbaan begint. En de school is er blij mee.
Later werd dit de hoofdentree van de school. Voor de deur werd een glazen uitbouw gemaakt, waardoor het kunstwerk (helaas) niet meer zo goed te zien valt.
Foto Peter Cox

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.