Zandberg

Fotografie Victor Willemse
Camera Nikon D5100
Laatste update van deze pagina 28-6-2018
Weet u meer ? Zie hier het contactadres.

De wijk Zandberg is ingesloten tussen de Julianalaan, Boeimeersingel, Wilhelminasingel, Generaal Maczekstraat, Johan Willem Frisolaan, Graaf Engelbertlaan en de Graaf Hendrik III Laan.

Ginnekenweg 76 wp

Omschrijving: deurlijst met bomenstructuur
Hoogte: ca. 3,5 meter
Materiaal: beton/cement
Locatie: Ginnekenweg 74 en 76

Het verhaal:
Bij deze deuren zijn de lijsten uitgevoerd als bomen, hetgeen een bijzondere situatie is, omdat een dergelijke versiering zeer zeldzaam is. Het lijkt alsof je tussen twee bomen door naar binnen loopt. Het idee hierachter is dat de ontwerper de brede Ginnekenweg met bomenrijen in het zuiden vloeiend wilde laten overlopen in het smalle gedeelte met weinig bomen in het noordelijk deel van de Ginnekenweg als een soort overgangsverbinding.

Omschrijving: gevelsteen
Kunstenaar: Ties PoethRKD
Hoogte: 50 cm
Jaar: 1990
Materiaal: klei
Locatie: Tulpenstraat 75a

Het verhaal:
Afbeelding van twee amoureuze konijntjes in auto, afgeleid door een luchtballon. Ad Haarhuis van de firma Ad Ballon sponsorde de kunstenaar met een ballonvlucht voor zijn film Mission Ville uit 1989. Als dank voor maakte hij deze gevelsteen.

Wilhelminapark 18 1024

Naam: A.J.A. Verschraage
Omschrijving: plaquette van notaris A.J.A. Verschraage
Kunstenaar: Gerard van AalstRKD
Jaar: 4-11-1930
Hoogte:
Materiaal: brons
Locatie: t.o. Wilheminapark

Het verhaal:
De plaquette is een geschenk van comité Huldiging A.J.A. Verschraage ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag. Kunstenaar Gerard van Aalst (Breda 1896-Breda 1965), was beeldhouwer en tekenleraar, directeur van de avondtekenschool te Ginneken (1938-1960).
In 2003 is het portret gerestaureerd door beeldend kunstenaar Maarten Koreman, die eveneens na veel speurwerk een replica gemaakt heeft van de bijbehorende tekstplaquette, die jaren geleden spoorloos van de bakstenen bank is ‘verdwenen’. Op de muur is nog goed te zien dat de oorspronkelijke tekstplaquette een andere afmeting had.
Op de tekstplaquette onder de notaris is vermeld: “notaris verschraage op zijn
80sten verjaardag 3 mei 1930”.
In de linkerhoek van het portret zien we een afbeelding van een familiewapen en in de rechterhoek is vermeld: A. AETATIS, SUAE LXXX, MCMXX en dat betekent in de leeftijd van 80, 1930.

Wilhelminapark 19 1024

Omschrijving: reliëfsteen met nautisch afbeelding
Hoogte: 80 cm
Breedte: 140 cm
Materiaal: natuursteen
Locatie: Wilhelminapark 19

Het verhaal:
Deze reliëfsteen verwijst naar de Vrede van Breda. De Vrede van Breda, gesloten op 31 juli 1667 in de Grote Zaal van het Kasteel in de Brabantse stad Breda, was het verdrag tussen de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, Engeland, Frankrijk en Denemarken waarmee de Tweede Engels-Nederlandse Oorlog eindigde. Afgesproken werd dat het Nederlandse Nieuw-Amsterdam officieel aan de Engelsen werd overgedragen. Nieuw-Amsterdam werd daarna door de Engelsen New York genoemd. De Republiek behield het kort voor de Vrede veroverde Suriname. De Bovenwindse Eilanden (Kleine Antillen) bleven ook bij de Republiek (Nederland).
Karel II van Engeland (koning van Engeland, Schotland en Ierland van 1660 tot 1685) wilde aanvankelijk de vredebesprekingen in ‘s-Gravenhage houden, maar raadpensionaris Johan de Witt zag daar weinig heil in. Hij stelde een aantal andere steden voor, waaronder Breda. Karel II van Engeland koos toen voor Breda, de stad die hij immers kende. In het voorjaar van 1660 had hij immers zes weken op het Kasteel van Breda verbleven, als logé bij zijn zus Maria Henriëtte Stuart, de weduwe van Willem II van Oranje. Het kasteel was eigendom van de Oranjes.
De VOC (Verenigde Oost-Indische Compagnie) werd in 1602 opgericht, nadat sinds 1595 in zes steden met enkele (voor)compagnieën de eerste ervaringen waren opgedaan. In deze zes steden – Amsterdam, Middelburg, Rotterdam, Delft, Hoorn en Enkhuizen – werden zogenaamde Kamers gevestigd (met een identieke naam als de plaatsnaam, m.u.v. Middelburg, die de naam Kamer van Zeeland kreeg), elk met hun bewindvoerders.
De WIC (West-Indische Compagnie) werd in 1621 opgericht en kreeg als handelsgebied West-Afrika ten zuiden van de Kreeftskeerkring, Amerika, alsmede alle eilanden tussen Newfoundland en Straat Magellaan. Ook deze compagnie was in – vijf – Kamers verdeeld: Amsterdam, Zeeland, de Maas, het Noorderkwartier en Stad en Lande.
Deze reliëfsteen is aangebracht op een gevel van een villa aan het Wilhelminapark. De vermelding van ‘Hoorn’ op deze reliëfsteen is niet geheel duidelijk. De gemeente Hoorn had immers een relatie met de VOC, terwijl Breda een relatie had met de WIC. Tevens is niet bekend waarom juist deze reliëfsteen op dit gebouw is aangebracht.

Wilhelminapark 25 De Keyzer voorzijde (860x1024)

Naam: Dizzy of Sterrenkijker
Omschrijving: figuratief beeld van knielende man met trompet
Kunstenaar: Rogier Ruys – RKD
Hoogte:
Materiaal: kunststof
Tekstbordje: www.artofroger.com
Locatie: De Keyzer, Wilhelminapark 25

Het verhaal:
Dit beeld staat in de tuin aan de voorzijde van het gebouw, aan de kant van de singel. Andere beelden van de kunstenaar in Breda zijn: BevlogenHemels hoog, Moore MusicTroje, Verbonden

Naam: Vrijheid
Omschrijving: sculptuur van RVS buizen en figuratief beeld van vogel
Kunstenaar: Peer Eltink – RKD
Hoogte:
Jaar: 2000
Materiaal: roestvrijstaal
Locatie: De Keyzer, Wilhelminapark 25

Het verhaal:
Dit beeld staat in de tuin aan de achterzijde van het gebouw. In 1999 verhuisde ANWB naar de Nieuwe Ginnekenstraat en assurantiekantoor De Keyzer betrok daarna het pand op de hoek van de Wilhelminasingel en Wilhelminapark. Het werk moet vrijheid en onafhankelijkheid uitdrukken.

Wilhelminapark 44 a wp

Naam: Pools Monument
Omschrijving: obelisk met twee vechtende adelaars
Kunstenaar: Bon Ingen Housz & C.J. van Oyen – RKD
Jaar: 29-10-1949
Hoogte:
Inscriptie: zie hieronder
Materiaal: brons
Sokkel:
Status: oorlogsmonument
Locatie: t.o. Wilheminapark nr. 44

Het verhaal:
Het Pools monument in Breda is een natuurstenen obelisk, bekroond met een uit brons vervaardigde adelaar die in een hevig gevecht verstrengeld is met een andere bronzen adelaar en deze weet te onderwerpen. Het gevecht vindt plaats op een bronzen wereldbol. Op de zuil is het wapen van Polen aangebracht.
De twee adelaars op het monument staan voor Polen en Duitsland. Beide landen hebben een gestileerde adelaar in hun wapen. De bovenste adelaar (Polen) onderwerpt de onderste adelaar (Duitsland). Dit verwijst naar de grote rol die de Poolse militairen speelden bij de bevrijding van Breda. Het gevecht vindt plaats op een wereldbol, wat verwijst naar de schaal van de Tweede Wereldoorlog.
Het beeld is gemaakt is in opdracht van het comité “Breda eert zijn gevallenen”. Het monument staat in het Wilhelminapark. Dit was de plaats, waar de Poolse troepen van de 1e Poolse Pantserdivisie met in het Wilhelminapark verscholen Duitsers in hevige gevechten verwikkeld waren.
Onderin de sokkel is gegraveerd: DANK AAN ONZE POOLSE BEVRIJDERS 29 OCTOBER 1944.
Vijf jaar na de bevrijding op 29 oktober 1949 werd het beeld onthuld in het bijzijn van burgemeester Claudius Prinsen en van generaal Maczek. Nu is de locatie het middelpunt van de dodenherdenking op 4 mei, er worden dan veel bloemen bij het monument gelegd.
Schuin tegenover het monument staat de Duitse tank (Panther D-Tank), die eveneens een oorlogsmonument is.
Volgens Wikipedia heeft Breda in totaal 17 oorlogsmonumenten.

Zandberglaan 48 (995x1024)

Omschrijving: reliëfsteen
Hoogte: 70 cm
Breedte: 65 cm
Materiaal: steen
Locatie: Zandberglaan 48

Het verhaal:
Deze reliëfsteen bevindt zich aan de gevel van de villa.

Zandberglaan 60-62 a1

Naam: Happy Flowers
Omschrijving: geveldecoratie met 6 bloemen en tegels
Kunstenaar: Hans van BentemRKD
Jaar: 2005
Hoogte: 4 meter
Breedte: 5 meter
Materiaal: keramiek, smeedijzer en mozaïek
Locatie: Basisschool De Zandberg, Zandberglaan 60-62

Het verhaal:
Kunstenaar Hans van Bentem flirt graag met de kitsch, of liever, met niet-kunstvormen. In zijn werk streeft hij ernaar de kunst dichter bij de mensen te brengen. Hij wil aansluiten zij het alledaagse leven, bij de dingen die de meeste mensen prettig, boeiend of gewoon mooi vinden. Frivoliteit en humor spelen daarbij een grote rol.
Voor basisschool De Zandberg ontwierp hij een poort; een kunstwerk dat de kleuterentree accentueert. Vooral met zijn keuze voor een uitbundige combinatie van kleuren slaagde hij er in om de ratjetoe aan architectuur rondom het speelplein weer samenhang te geven. In lichtgeel, roze en babyblauw bracht hij een tegelmozaïek aan op de muren rondom de ingang. Met die zachte pasteltinten, maar ook met de ronde vormen – die het midden houden tussen roze wolken en bellenblaasbellen, zoekt hij aansluiting bij de belevingswereld van de jonge gebruikers van deze entree. Op het tegelpatroon schroefde hij twee smeedijzeren takken in gifgroen, die samen een speelse poort vormen. Daarop werden zalmroze bloemen gemonteerd met felgele stampers. De bloemen kregen gezichtjes als smiley’s, met elk een andere uitdrukking. Zo ontstond een feestelijke entree op die plaats waar voor alle kinderen de schoolloopbaan begint. En de school is er blij mee.
Later werd dit de hoofdentree van de school. Voor de deur werd een glazen uitbouw gemaakt, waardoor het kunstwerk (helaas) niet meer zo goed te zien valt.
Foto Peter Cox

Advertenties

Een reactie op Zandberg

  1. Pingback: Hemels Hoog Tuinzigtlaan 11 | Kunst en beelden in Breda c.a.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.